Iedereen kent het merk Red Bull, ook al van vóór Max Verstappen in hun raceauto’s plaats nam. En de meeste mensen kennen ook het merk The Bulldog, van de cafés waar de koffie het romige melange van hasjiesj heeft. Sinds 2005 procedeert Red Bull tegen The Bulldog wegens inbreuk op het merk Red Bull. De merken “The Bulldog” en “The Bulldog Energy-drink” zouden inbreuk maken op de sterke en oudere Red Bull-merken. Na cassatie en na prejudiciële vragen aan het EU-hof heeft het gerechtshof Den Haag op 14 maart 2017 de knoop (definitief? Cassatie is nog mogelijk) doorgehakt: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHDHA:2017:561. Op de in het merkenrecht beslissende criteria (stemt het inbreuk makende woord of teken visueel, auditief en begripsmatig overeen?) is het antwoord negatief voor Red Bull. Dat een Red Bull-stier en een bulldog alle twee sterke, agressieve dieren zijn is te vaag en onvoldoende. Voor partijen die een merk willen verkrijgen dat wellicht aanschuurt tegen een bestaand merk is deze uitspraak interessant. Ook grote concerns met batterijen juristen halen uiteindelijk bakzeil als er te weinig overeenstemming is. En deze mislukte poging kost Red Bull dan (alleen al voor de laatste procedure…) € 104.001,80 aan proceskosten, namelijk de volledige proceskosten van de andere partij, zoals dat nu eenmaal in i.e.-zaken gaat!